تینر یکی از اصلی‌ترین مواد در صنعت رنگ است و هر استادکاری برای حل کردن مواد و رساندن به غلظت مناسب، از تینر استفاده می‌کند. تینر ها در انواع فوری و روغنی و اپوکسی و پلی اورتان و سیلیکونی و … در بازار موجود هست. تینر ها معمولاً برای رقیق کردن رنگ‌ها به کار برده می‌شوند. همچنین می‌توان برای پاک کردن سطح کار از تینر استفاده کرد تا رنگ چسبندگی بیشتری بر روی کار داشته باشد.

 انتخاب مناسب تینر، می‌تواند بر روی خاصیت و عملکرد رنگ تأثیر بسزایی داشته باشد. ما باید بدانیم که برای رنگ مورد نظرمان باید از چه تینری استفاده کنیم و چرا تینر ها درجه و خاصیت‌های متفاوت دارند. به‌عنوان مثال چرا باید برای نیم پلی استر از تینر ۱۰٫۰۰۰ سلولوزی و برای سیلر از تینر ۱۵٫۰۰۰ سلولوزی استفاده کرد؟

قدرت حل کنندگی تینر و اعدادی که بر روی ظرف تینر می‌بینید، نشان دهنده میزان رقیق کنندگی رنگ است. به عبارت دیگر تینری که قدرت حل کنندگی بیشتری داشته باشد، با مقدار کمتری از آن می‌توان رنگ را رقیق‌تر کرد. همچنین سرعت تبخیر تینر هم باید با زمان مورد نیاز برای خشک شدن رنگ تناسب داشته باشد.

تینر فوری:

تینر فوری جهت رقیق نمودن رنگ‌های نیترو سلولوزی، سیلر، کیلر و رنگ‌های فوری هوا خشک استفاده می‌شود. تینر فوری بی‌رنگ و بیشتر شبیه با آب است و بوی بسیار تیز و تند دارد. سرعت تبخیر تینر فوری بسیار بالا است. در این تینر از چند حلال باقدرت حل کنندگی بالا مانند استن، وایت استریت و … استفاده می‌شود. نصبت ترکیب تینر بارنگ‌های سلولوزی حدود ۱٫۵ برای است به عبارتی برای یک کیلو کیلر از ۱٫۵ لیتر تینر استفاده می‌شود. این تینر به دلیل چربی دوست بودن، در تماس مستقیم با پوست، موجب از بین رفتن سطح پوست می‌شود و به داخل آن نفوذ می‌کند.

تینر فوری با درجه فراریتهای ۸۰۰۰ -۱۰۰۰۰ – ۱۵۰۰۰ – ۲۰۰۰۰ تولید می‌شود و تینر فوری لوساید ۱۵۰۰۰ – ۲۰۰۰۰ مخصوص انواع رنگ اتومبیل است.

تینر روغنی (آلکیدی):

تینر های روغنی مانند نفت سفید هستند و بر پایه حلال‌های هیدروکربنی طراحی گردیده‌اند و باید برای رقیق کردن رنگ‌های روغنی مورد استفاده قرار گیرد. تینر روغنی به نسبت تینر سلولوزی از خاصیت آتش گرفتگی کمتری برخوردار است و دیرتر خشک می‌شود. نسبت ترکیب تینر روغنی با رنگ روغنی معمولاً به‌صورت نیم برابر است به عبارتی برای یک کیلو رنگ از نیم لیتر تینر استفاده می‌شود. اما این عدد بین برندهای مختلفی که در بازار موجود است متفاوت هست.

نکته‌های ایمنی که باید در استفاده از تینر رعایت کنید:

تینر را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

بخارهای تینر را بو نکنید و هنگان استفاده از تینر از ماسک فیلتر دار استفاده کنید.

تینر ها را در ظرف‌های در بسته نگه داری کنید.

در صورت نگه داری از تینر در اندازه زیاد، از تهویه برای خروج گازهای متصاعد شده استفاده کنید.

از تخلیه تینر در فاضلاب خودداری کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *